loader

מפחדים מהחושך? כל מה שצריך לדעת על הדארק סושיאל – Dark Social

October 20, 2016

שמעתם פעם על המונח “דארק סושיאל”? אם אתם אנשי שיווק/פרסום וטרם הגיעו לאוזניכם צמד המילים המאיים הזה, הגיע הזמן שתדליקו את האור, ואם אתם מהמאמצים הממהרים שכבר צללו פנימה, אתם ודאי שואלים את עצמכם – איך בתור איש פרסום או מפרסם – אני הולך להתמודד עם היצור המוזר הזה?

עולם הדארק סושיאל

נניח והעליתם קמפיין לאתר המהמם החדש שבניתם. הטמעתם אנליטיקס כמו מפרסמים מחונכים ויצאתם בקמפיין השקה גדול בגוגל, פייסבוק ואאוטבריין.

שבועיים עברו, אתם מבסוטים מאלפי הכניסות החדשות לאתר, עוברים על דוח האנליטיקס המפורט והופ – מסתבר שהרבה מהכניסות הן בכלל באמצעות Direct Traffic. פעם, כאשר לכל אתר היו מקסימום עמוד בית ואודות ומי בכלל שמע על אפליקציות, המונח DIRECT אכן התייחס למשתמשים שנכנסו לאתר או לפעילות שלכם באופן ישיר על ידי הקלדת URL בדפדפן שלהם, ואכן, אם תיכנסו למדריך האנליטיקס של גוגל, זה ההסבר שתקבלו על המונח הקיים.

אך בימינו אנו, עולם של עשרות סאב דומיינים, כתובות, הפניות ומה לא, מה הסיכוי שמישהו על דעת עצמו ייכנס לדף הבית ויקליד על שורת הכתובת שלו את הכתובת הזו למשל?

/מפחדים-מהחושך-כל-מה-שצריך-לדעת-על-הדארק/www.kanibal.co.il

אז מנין מגיע כל הטראפיק הישיר הזה? תגידו שלום ל- Dark Social.

הנה זה בא – דארק סושיאל היא הגדרה לכל שיתוף תוכן הנעשה בין משתמשים, שלא בערוצי סושיאל “פומביים”. כלומר, אם ראיתי את האתר המהמם שבניתם והחלטתי לשתף אותו עם קולגה במייל האישי שלי = דארק. נתקלתי בפוסט הממומן שהציע לי קפה

בחינם והחלטתי לחלוק אותו בווטסאפ המשפחתי = דארק. כנ”ל לגבי סמסים, מסנג’ר בפייסבוק, טלגרם וכו’…

Close-up Portrait Of Dark-haired Female With White Skin Sending

מחקר חדש של חברת RadiumOne, טוען כי 77% מהתוכן הדיגיטלי של מותגים או מפרסמים מופץ על ידי דארק סושיאל.

אם תחשבו על זה לרגע, זה הכי הגיוני שיש. בעידן הדיגיטלי, אנחנו מופצצים במידע. חלקו הימם או ריגש אותנו ברמה שנרצה לחלוק אותו על הוול שלנו או בחשבון הטוויטר שלנו, אבל את רובו, נשתף באופן האינטימי והבינאישי-דיגיטלי, שם אף אחד לא יכול לעקוב אחרינו.

מה שלא נמדד לא מנוהל

יש כל כך הרבה כלי מדידה בדיגיטל. אנחנו יכולים לדעת כמה הקליקו על מודעות הקמפיין, כמה שיתפו, כמה בחרו לבצע רכישה וכמה מסלולים עבר כל גולש עד שהגיע למוצר אליו רצינו שיגיע.

אבל מתוחכמים ככל שיהיו הכלים שיש ברשותנו, הם אינם יכולים “לחדור” לפעילות האישית של הגולשים.

יכול להיות שמשתמש א’ ראה את המודעה על המוצר החדש שלכם – נכנס לדף הנחיתה – שלח למשתמש ב’ שבדיוק מתעניין במוצר כזה – משתמש ב’ רכש את המוצר.

התבצעה רכישה “Direct”, שאין לנו מושג מה הוביל אליה, אבל היא הושפעה מאותה מודעה בודדת שהעליתם בפייסבוק.

capture

הדארק סושיאל הוא נעלם ענק עבור מפרסמים, שכן לא ניתן למדוד אותו.

אילו יכולנו לקבל נתונים אמיתיים ולעקוב אחר שיתופי הגולשים בכלים הפרטיים שלהם, כנראה שהיינו מרוצים מעצמנו הרבה יותר, כי היינו מגלים שהמון אנשים בחרו באופן אקטיבי לשתף את התכנים/הפעילות/האתר שלנו עם חבריהם. פי כמה וכמה יותר מהנתונים שיש בידינו מהאלמנטיים הפומביים בלבד.

אז מה בכל זאת אפשר לעשות?

שימוש ב- Short links – כלים כמו bitly, מעבר לעובדה שהם “מייפים” ומקצרים את הלינקים המסורבלים שלנו, הם גם מעניקים סטטיסטיקות פנימיות של שיתופים והקלקות. אם נייצר לינק מקוצר ייחודי לכל ערוץ מדיה, נוכל לדעת כמה שיתופים “פנימיים” נעשו מכל ערוץ.

הטמעת כפתורי שיתוף מפתים – שכנעו את הגולשים שלכם לשתף את התכנים שלכם באמצעות כפתורי שיתוף ישירים לווטסאפ, פייסבוק וכו’. כך, הם לא יצטרכו להעתיק את הלינק בעצמם ואתם תוכלו לקבל נתונים ולמדוד את הפעילות.

חבירה לכוחות האופל – כפי שמותגים הבינו שהם לא יכולים להתעלם מסנאפצ’ט ונכנסו גם לשם, כך גם עם הדארק סושיאל. מותגים מתחילים להבין שהם חייבים לנסות ולקחת חלק בשיח השוצף המתקיים כל שניה ושניה בערוצי הסושיאל הפרטיים של הגולשים שלהם, שלעיתים כולל שיח חשוב ורלוונטי על המוצרים שלהם.

אדידס למשל, שמה למטרה להיות “המותג הכי אישי שיש” וקפצה למים העמוקים של הווטסאפ, בניסיון לתקשר אחד-על-אחד במקום אחד-רבים ולהתחקות אחר שיחות בינאישיות של הקהל שלה. בחודשים האחרונים, פתחה אדידס מספר קבוצות ווטסאפ במספר מדינות ושפות, אליהן הזמינה גולשים להיכנס, להתעדכן ולשוחח על ספורט. בקופה אמריקה למשל, שוחחה הקבוצה בניו יורק על הסיכויים והנבחרות לזכות בגביע. כל אזור והעניין שלו.

4476570

אדידס מכוונת להרחיב את פעילותה גם לשיחות מסנג’ר בפייסבוק ואין ספק שמדובר במהלך ארוך טווח עם השקעה מרובה, במטרה לנטר שיח גולשים ולייצר אינטראקצייה ברמה הכי גבוהה שיש וכמובן ליצור שגרירים שיפיצו את הבשורה האדידסית עם מוצריה הרבים לקבוצת החברים הקרובה.

נסיונות נוספים לכניסה לדארק סושיאל, ראינו השנה כאשר הרבה מותגים ניסו לבסס קשר אישי יותר עם הלקוחות שלהם בדמות בוטים בפייסבוק מסנג’ר, למרות שהתחושה היא עדיין סמי-אישית ולא אישית טוטאלית.

עולם הדארק סושיאל הוא עולם מורכב המלא בשכבות של מידע, התנהגויות, תובנות.

מותגים שיצליחו לנפץ את החומה ולחדור לעולמם האישי של לקוחותיהם, יזכו בתיבת אוצר שתאפשר להם למדוד את שיתופי התוכן שלהם ובעיקר, תאפשר להם להבין מי הם הצרכנים שלהם ומה הם באמת חושבים עליהם.